10 ΤΡΟΠΟΙ ΝΑ… ΠΑΘΕΤΕ ΚΑΡΔΙΑΚΗ ΠΡΟΣΒΟΛΗ!

∆έκα συνήθειες που µπορούν να σας οδηγήσουν µε µαθηµατική ακρίβεια στην… καρδιακή προσβολή και τι να κάνετε για να ελαχιστοποιήσετε τον κίνδυνο!


Από την Κατερίνα Ποθητού


Ναι, καλά διαβάσατε! Αφού τόνοι µελανιού έχουν χυθεί µε σκοπό να σας εξηγήσουν πώς να µην πάθετε καρδιακή προσβολή και συνήθως το αυτί σας δεν ιδρώνει, αποφασίσαµε να «παίξουµε» το παιχνίδι από την ανάποδη: σας προτείνουµε δέκα «ξεκούραστους» και… απολαυστικούς τρόπους που θα σας οδηγήσουν µε µαθηµατική ακρίβεια… στην καρδιακή προσβολή! 


Καπνίστε τουλάχιστον ένα τσιγάρο την ηµέρα!

Μπορείτε να ξεκινήσετε από σήµερα, γνωρίζοντας πως το κάπνισµα ενός έως πέντε τσιγάρων την ηµέρα αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής κατά 40% σε σύγκριση µε τους µη καπνίζοντες. Αν καπνίζετε ένα πακέτο την ηµέρα – δηλαδή περίπου 20 τσιγάρα – το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 50%. Σε µία έρευνα γερµανικού πανεπιστηµίου, µε 30.000 συµµετέχοντες, οι µισοί από τους οποίους είχαν επιζήσει από έµφραγµα, οι ερευνητές ανακάλυψαν πως το κάπνισµα 3 τσιγάρων την ηµέρα εξασθενεί τις ευεργετικές ιδιότητες περίπου των 2/3 των φαρµάκων που µειώνουν τη χοληστερίνη. Το κάπνισµα καταστρέφει, πυκνώνει και στενεύει τα αιµοφόρα αγγεία, ρίχνει τα ποσοστά της καλής χοληστερόλης και αυξάνει τα επίπεδα τριγλυκερίδιων στο αίµα, συνέπειες που συµβάλλουν στην εµφάνιση καρδιακής προσβολής.




shutterstock_142335652


Καταναλώστε πολύ αλάτι!

Σίγουρα, είναι πολύ απολαυστικό στο φαγητό, τα σνακ και τους ξηρούς καρπούς αλλά σύµφωνα µε µια ιαπωνική έρευνα, που δηµοσιεύτηκε στο Journal of the American Heart Association, η κατανάλωση µεγάλων ποσοτήτων σε αλάτι, µπορεί να οδηγήσει σε υψηλή αρτηριακή πίεση και σε αύξηση του κινδύνου εµφάνισης εµφράγµατος. Στην έρευνα συµµετείχαν περισσότεροι από 4.000 άνθρωποι που είχαν φυσιολογική πίεση και έγιναν αντικείµενο παρακολούθησης από τους ερευνητές για τρία χρόνια. Η κατανάλωση µεγάλης ποσότητας αλατιού σε µακροπρόθεσµη βάση, καθώς και η σταδιακή αύξηση της προσθήκης αλατιού στο πέρασµα του χρόνου, αύξησαν σηµαντικά τον κίνδυνο εµφάνισης υψηλής αρτηριακής πίεσης στους συµµετέχοντες. Στο τέλος της έρευνας η ελάχιστη ποσότητα κατανάλωσης νατρίου ήταν 2,925mg και η µεγαλύτερη 5,644 mg ηµερησίως, τη στιγµή που το American Heart Association συνιστά να µην καταναλώνουµε περισσότερο από 1,5mg νατρίου την ηµέρα. Το νάτριο αυξάνει την αρτηριακή πίεση επειδή συσσωρεύει υπερβολικά υγρά στο σώµα (κατακράτηση), τα οποία µε τη σειρά τους επιβαρύνουν τη λειτουργία της καρδιάς. 


Ways-to-Reduce-Sodium-and-Lower-Blood-Pressure-RM-1440x810


Καταναλώστε πολλή… χοληστερόλη!

Για πολλούς δεν υπάρχει µεγαλύτερη απόλαυση από µια µερίδα τηγανητές πατάτες ή τραγανές φτερούγες κοτόπουλου ή οποιοδήποτε άλλο έτοιµο σνακ. Τα γλυκά είναι επίσης, ψηλά στη λίστα µε τις τροφές που λατρεύουµε, οι οποίες µάλιστα συµβάλλουν στην εµφάνιση εµφράγµατος και δικαιωµατικά αποκαλούνται «αµαρτίες»! Σε έρευνα της European Society of Cardiology, οι ερευνητές τόνισαν πως, εκτός από τα επίπεδα χοληστερίνης, το µέγεθος των µορίων χοληστερόλης στο αίµα παίζει επίσης ρόλο στον κίνδυνο εµφάνισης καρδιακής προσβολής. Μικρότερα και πυκνότερα µόρια χοληστερόλης µπορούν να εισβάλλουν στις αρτηρίες και να επικαθίσουν στο τοίχωµά τους, προκαλώντας φλεγµονή και αθηροσκληρωτική πλάκα. Όταν συµβαίνει αυτό, οι παράγοντες κινδύνου εµφράγµατος µπορεί να αυξηθούν έως και 54%. Στους καπνίζοντες µε µικρότερα µόρια χοληστερόλης, το ποσοστό κινδύνου ανέρχεται σε πάνω από 65%(!)


Αγνοήστε τα συµπτώµατα του διαβήτη!

Πώς µπορεί ο διαβήτης να συµβάλλει στην εκδήλωση εµφράγµατος; Την απάντηση έδωσε µια δανέζικη µελέτη, µε περισσότερους από 3,3 εκατοµµύρια συµµετέχοντες (ανάµεσα στους οποίους 72.000 είχαν διαγνωστεί µε διαβήτη), οποίοι παρακολουθούνταν για πέντε χρόνια. Σύµφωνα µε τα αποτελέσµατα της έρευνας, ο κίνδυνος καρδιακής προσβολής αυξάνεται κατά 11 φορές για τις γυναίκες και 7 φορές για τους άνδρες µε διαβητικές ασθένειες σε σχέση µε εκείνους που δεν πάσχουν από διαβήτη. Επιπλέον, οι διαβητικοί έχουν τις διπλάσιες πιθανότητες να χάσουν τη ζωή τους εξαιτίας καρδιακής προσβολής. Αυτό συµβαίνει µιας και τα άτοµα που πάσχουν από διαβήτη συχνά εµφανίζουν υψηλή πίεση, µη φυσιολογικά επίπεδα χοληστερόλης, υψηλή γλυκόζη στο αίµα και είναι υπέρβαρα, συνθήκες που αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιακών ασθενειών και εµφράγµατος. 


Βιώστε τα συναισθήµατά σας… στα άκρα!

Tο συχνό κλάµα δεν είναι και ό,τι καλύτερο για την υγεία µας! Yπάρχει και πιο διασκεδαστικός τρόπος να πάθετε καρδιακή προσβολή, όπως… το να γελάσετε έντονα! Γενικώς, τα ακραία συναισθήµατα, είτε θετικά είτε αρνητικά, µπορούν να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στα ηλεκτρικά ερεθίσµατα της καρδιάς οδηγώντας σε ακούσια, ξαφνική αύξηση του καρδιακού ρυθµού και της πίεσης. Έρευνα του πανεπιστηµίου Johns Hopkins έδειξε ότι οι ευέξαπτοι άντρες έχουν 5 φορές περισσότερες πιθανότητες να πάθουν πρόωρη καρδιακή προσβολή από εκείνους µε πιο ήπια προσωπικότητα. Η ίδια έρευνα αποκάλυψε, επίσης, πως ο κίνδυνος εµφράγµατος είναι µεγαλύτερος τις πρώτες 24 ώρες µετά την απώλεια κάποιου αγαπηµένου προσώπου. 


Αγχωθείτε υπερβολικά!

Μπορεί η µείωση του στρες να αποτελεί µια κλισέ συµβουλή, είναι όµως σηµαντικό να κατανοήσετε πώς σχετίζεται µε την πλειονότητα των ασθενειών και ιδιαίτερα µε όσες αφορούν την καρδιά. Αρνητικές και αγχώδεις εµπειρίες, όπως µια απόλυση, µια συζυγική απιστία, µια σοβαρή ασθένεια ή ο θάνατος αγαπηµένου προσώπου, αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής σε ποσοστό υψηλότερο από 65% µεταξύ των µεσήλικων και µεγαλύτερων γυναικών. Μια αµερικανική έρευνα για την υγεία των γυναικών αποκάλυψε επίσης, ότι ένα ιστορικό οικονοµικών δυσχερειών ήταν συνδεδεµένο µε διπλάσιο κίνδυνο εµφράγµατος. Οι πιο ευάλωτες γυναίκες στην εµφάνιση καρδιακής προσβολής ήταν εκείνες που ζούσαν σε νοικοκυριό το οποίο δε συγκέντρωνε περισσότερα από 50.000 δολάρια ετησίως!



Μη διατηρείτε ένα υγιές βάρος!

Ξεχάστε το γυµναστήριο και τους διατροφολόγους, µιας και ο ασφαλέστερος τρόπος να πάθετε καρδιακό επεισόδιο είναι το να έχετε αυξηµένο βάρος. Αυτό υποστηρίζει και µια 25ετής(!) έρευνα του σκωτσέζικου Πανεπιστηµίου της Γλασκόβης, στην οποία οι ερευνητές υπογραµµίζουν πως οι παχύσαρκοι µεσήλικες άνδρες παρουσιάζουν 60% περισσότερες πιθανότητες να χάσουν τη ζωή τους από έµφραγµα σε σχέση µε τους µη παχύσαρκους. Περισσότεροι από 6.000 µεσήλικοι άνδρες µε υψηλή χοληστερόλη, αλλά χωρίς ιστορικό διαβήτη ή καρδιαγγειακών παθήσεων, συµµετείχαν στην έρευνα. Από αυτούς, κατά τη διάρκεια της έρευνας, 214 υπέστησαν µοιραία καρδιακά επεισόδια, ενώ στους υπόλοιπους 1.027 το έµφραγµα δεν εξελίχθηκε σε θανατηφόρο. 


Παραλείψτε τα φρούτα και τα λαχανικά!

Εάν η… µαµά σας δεν σας καθαρίζει πια τα φρούτα, έχετε µια παραπάνω δικαιολογία να µην τα καταναλώνετε, κι έτσι να οδηγηθείτε γρηγορότερα σε µια καρδιακή προσβολή! Και για του λόγου το αληθές, έρευνα του Καρδιακού Ινστιτούτου της Μινεάπολης έδειξε πως όσο πιο σύντοµα ξεκινήσετε να καταναλώνετε φρούτα και λαχανικά, τόσο χαµηλότερος είναι ο κίνδυνος εµφράγµατος. Περισσότεροι από 2.500 νεαροί ενήλικες, κατά µέσο όρο ηλικίας 20 ετών, έγιναν αντικείµενο παρακολούθησης για δύο δεκαετίες, στην έρευνα C.A.R.D.I.A. (Coronary Artery Risk Development In young Adults). Τα δεδοµένα ταξινοµήθηκαν σε τρεις κατηγορίες, στις οποίες σερβίρονταν αντίστοιχα 9, 7 και 3 µερίδες φρούτων και λαχανικών σε καθηµερινή βάση. Οι επιστήµονες βρήκαν πως οι συµµετέχοντες της οµάδας που κατανάλωναν περισσότερα φρούτα και λαχανικά είχαν 26% λιγότερες πιθανότητες να πάθουν στεφανιαία αρτηριοσκλήρυνση 20 χρόνια µετά, σε σχέση µε τους υπόλοιπους συµµετέχοντες που κατανάλωναν µικρότερες ποσότητες. 


Fruit-dessert-diverse-fruits-and-berries-opt-new


Ακολουθήστε ένα καθιστικό lifestyle!

Αν η καρδιακή προσβολή είναι ένας από τους στόχους σας, τότε δεν έχετε παρά να καθίσετε αναπαυτικά στον καναπέ σας και να τη δείτε να έρχεται! Ο καθιστικός τρόπος ζωής αυξάνει τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής από την λεγόµενη «sitting disease», όπως έδειξε έρευνα του Ιατρικού Κολλεγίου στο Ουισκόνσιν. Οι εξετάσεις καρδιάς και το ιστορικό φυσικής δραστηριότητας περισσότερων από 2.000 ατόµων, (µε εξαίρεση εκείνους που είχαν διαγνωστεί µε καρδιαγγειακές ασθένειες ή είχαν βιώσει προηγουµένως κάποιο καρδιακό επεισόδιο), αναλύθηκαν στην έρευνα. Κατά τη διάρκεια της έρευνας, οι ερευνητές χρησιµοποίησαν επιταχυνσιόµετρο, ένα µηχάνηµα δηλαδή που µετρά την κίνηση, για να υπολογίσουν πόση ώρα οι συµµετέχοντες εξασκούνταν και πόση ήταν καθιστοί. Τα αποτελέσµατα έδειξαν πως οι συµµετέχοντες κάθονταν κατά µέσο όρο λίγο περισσότερο από 5 ώρες, µε τις τιµές να κυµαίνονται από 2 έως και 12 ώρες. Οι ερευνητές ανακάλυψαν πως κάθε ώρα καθιστικής ζωής την ηµέρα κατά µέσο όρο σχετίζεται µε 14% αύξηση στην στεφανιαία αρτηριοσκλήρυνση.


shutterstock_71677819


Να το παρακάνετε µε τις µερίδες!

Το «δεύτερο πιάτο» σε συχνή βάση µπορεί να είναι µοιραίο για την καρδιά σας, όπως επισηµαίνει έρευνα του αµερικανικού Health & Vascular Institute,  σύµφωνα µε την οποία η κατανάλωση ενός µεγάλου γεύµατος µπορεί να πυροδοτήσει καρδιακό επεισόδιο µέσα στις επόµενες 26 ώρες. Ερευνητές πιστεύουν πως αυτό µπορεί να συµβαίνει επειδή η κατανάλωση φαγητού αυξάνει τα επίπεδα της ορµόνης  νορεπινεφρίνης η οποία µπορεί να εκτοξεύσει την αρτηριακή πίεση και τον καρδιακό παλµό.


french-fries-12

 

IN CATEFORY: HEALTH