Χάρης Καρράς: «Τα οφέλη για έναν εφοπλιστή είναι μεγάλα, αλλά οι κίνδυνοι είναι ακόμα μεγαλύτεροι»

Καταγόµενος από µία πετυχηµένη και µεγάλη ναυτική οικογένεια, ο ιδιοκτήτης της ναυτιλιακής εταιρείας Branel International Ltd., το 2011 αποφάσισε να πάρει το ρίσκο σε µία τεταµένη παγκόσµια οικονοµική περίοδο  και να επενδύσει στη δηµιουργία µίας δικής του εταιρείας, µε αντικείµενο τη ναύλωση και την αγοραπωλησία πλοίων. Με σκληρή δουλειά, τεχνογνωσία, µεράκι και όραµα, έχει καταφέρει αυτή τη στιγµή η Branel να είναι µία υπολογίσιµη δύναµη στον τοµέα της ναυτιλίας. Όσον αφορά στον ίδιο, από την πρώτη στιγµή που θα µιλήσεις µαζί του και θα τον γνωρίσεις, θα καταλάβεις ότι παραµένει προσιτός, συγκρατηµένος και προσηλωµένος στο στόχο του.


Συνέντευξη στην Κατερίνα Κωνσταντοπούλου


dsc_3121


dsc_3143


Πότε ξεκίνησε τη λειτουργία της η εταιρεία Branel International Ltd; Πώς πήρατε την απόφαση να ξεκινήσετε ένα τέτοιο νέο επαγγελµατικό κεφάλαιο και πώς έχει εξελιχθεί µέχρι σήµερα;

∆ηµιούργησα τη Branel International Ltd. το Μάιο του 2011. Η εταιρεία ξεκίνησε αρχικά, έχοντας έναν απλό µεσιτικό χαρακτήρα, δηλαδή ναυλώνοντας πλοία ξηρού φορτίου και κάνοντας αγοραπωλησίες ίδιου τύπου πλοίων και σήµερα έχει φτάσει να κάνει µια ξεχωριστή διαχείριση αυτών των πλοίων. Φυσικά, διέθετα την τεχνογνωσία, µιας και προέρχοµαι από µια οικογένεια που δραστηριοποιείται στο χώρο της ναυτιλίας από το 1965 ως πλοιοκτήτρια και διαχειρίστρια ίδιου τύπου πλοίων, ωστόσο κάποια στιγµή θέλησα να διαφοροποιηθώ και να κάνω το δικό µου βήµα στο χώρο. Εκτός από την εµπειρία µου στην οικογενειακή επιχείρηση, φυσικά οι σπουδές µου επάνω στο αντικείµενο -έχω BSc in International Trade and Transport with Insurance and Maritime Law Pathway και MA Shipping Business with Strategy and Negotiations- συνέβαλλαν στο να ξεκινήσω µόνος µου µία τέτοια επιχείρηση.


Ποιο κενό θέλησε να καλύψει στην αγορά της παγκόσµιας ναυτιλίας η Branel; Τι το διαφορετικό µπορεί να προσφέρει σε σχέση µε εταιρείες που πραγµατεύονται το ίδιο αντικείµενο;

Αυτό που εντόπισα ότι έλειπε από την οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση ήταν να έχει µια καλύτερη εικόνα της αγοράς, την οποία µπορούσαµε βέβαια, να την έχουµε µέσω άλλων ναυλοµεσιτικών εταιρειών, αλλά σε πιο περιορισµένο βαθµό. Ήθελα λοιπόν, να προσθέσω µια επιπλέον δυνατότητα στην εταιρεία, έτσι ώστε ν’ αποκτήσω µία καλύτερη πληροφόρηση και σε βάθος όσον αφορά αυτόν τον τοµέα της ναυτιλίας. Στόχος ήταν να ενισχύσω την οικογενειακή επιχείρηση, αλλά και να της παρέχω µία διευκόλυνση στο µέλλον όσον αφορά αυτές τις συναλλαγές και διαδικασίες ναύλωσης και µεσιτείας πλοίων.


Πώς έχει εξελιχθεί η Branel από το 2011 µέχρι σήµερα;

Σιγά σιγά και µε σταθερά βήµατα! Τα δύο πρώτα χρόνια ασχολήθηκα αυστηρά µε τις ναυλώσεις και τις αγοραπωλησίες. Στην πορεία συνέχισα µε τη διαχείριση πλοίων παράλληλα µε τις ναυλώσεις.


Σε ποιο κοινό απευθύνεται κυρίως η εταιρεία;

Απευθύνοµαι κυρίως σε ναυλωτές, πλοιοκτήτες, operators και εφοπλιστές.


Πάνω σε ποιες αξίες δηµιουργήσατε την εταιρεία;

Καθαρά επιχειρηµατικά ήθελα οπωσδήποτε να είναι ανταγωνιστική και να έχει µια εξέλιξη στο χρόνο. Γενικά, πάντα κοιτάω κάθε µου κίνηση να είναι σύµφωνη µε την ηθική µου.


Στο χώρο σας, έχει τύχει να συναντήσετε συµπεριφορές που εσάς δεν σας ταιριάζουν;

Ναι, αρκετές φορές, κυρίως από παραδοσιακούς Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι έχουν δικό τους τρόπο σκέψης, είναι πιο επιθετικοί όταν πρέπει και συνοµιλώντας µαζί τους πρέπει να έχεις αυξηµένη αντίληψη και να είσαι σε συνεχή εγρήγορση, ώστε να µπορείς να καταλάβεις τι εννοούν και τι ζητάνε.


Αντιµετωπίσατε δυσκολίες στο ξεκίνηµα;

Ναι, βεβαίως υπάρχουν δυσκολίες. Το πιο δύσκολο βασικά για εµένα είναι ότι έπρεπε να φορέσω µια διαφορετική «µάσκα» από αυτή που ουσιαστικά είχα συνηθίζει να φοράω. ∆ηλαδή γενικά, εκεί που οι άλλοι µε αντιµετώπιζαν ως principal έπρεπε να µπω εγώ στον αντίθετο ρόλο. Γενικά, όταν ένας broker θέλει να συνεργαστεί µε έναν εφοπλιστή πρέπει να είναι ευχάριστος και πάντα stand by και αυτός ήταν ένας ρόλος που οµολογουµένως µε δυσκόλεψε γιατί δεν είχα µάθει να το κάνω. Ήρθα ουσιαστικά αντιµέτωπος µε έναν διαφορετικό κόσµο.


Υπάρχει πολλές φορές η αντίληψη από τον κόσµο ότι οι εφοπλιστές είναι «απρόσιτοι» και πως ότι και να γίνεται στην παγκόσµια αγορά και όποια και να είναι η οικονοµική κατάσταση, αυτοί βγαίνουν και θα βγαίνουν πάντα «αλώβητοι». Θεωρείτε ότι το επάγγελµα του εφοπλιστή είναι παρεξηγηµένο;

Γενικά είναι παρεξηγηµένος ο όρος του εφοπλιστή. Ωστόσο, ο κόσµος δεν πρέπει να ξεχνάει πως ο εφοπλιστής είναι η αιτία που  ζουν χιλιάδες οικογένειες. Ρισκάρει καθηµερινά τα πάντα, µιας και είναι πανεύκολο να συµβεί κάτι και να σου «µαγκώσουν» την περιουσία, να σου δεσµεύσουν δηλαδή το αντικείµενο της δουλειάς σου, που είναι τα πλοία. Είσαι εκτεθειµένος στους µεγαλύτερους κινδύνους. Σε µια δύσκολη κατάσταση το άγχος είναι τεράστιο. Ένα ατύχηµα αποτελεί µεγάλο φόβο για τον εφοπλιστή και παρ’ όλα αυτά, πρέπει πάντα να παίζει το ρόλο του ψύχραιµου γιατί είναι αυτός που θα δώσει τη λύση στα πάντα. Ναι, µπορεί τα οφέλη, κυρίως τα οικονοµικά, να είναι µεγάλα, αλλά το ρίσκο και οι καθηµερινές δυσκολίες είναι ακόµα µεγαλύτερες.


Υπάρχει ακόµα στην εποχή µας χώρος για κάποιον που θέλει να επενδύσει στο κοµµάτι αυτό;

Ναι, χώρος υπάρχει, αλλά εξαρτάται τι περιµένει κανείς να πάρει από αυτό. Είναι µια σοβαρή επένδυση και µε τις κατάλληλες κινήσεις µπορεί ν’ αποφέρει πολύ καλά κέρδη, αλλά αν περιµένεις να βγάλεις ξαφνικά εκατοµµύρια, είσαι γελασµένος.


Τα τελευταία χρόνια οι οικονοµικές και οι πολιτικές εξελίξεις έχουν επηρεάσει το δικό σας χώρο;

Η ναυτιλία είναι ένα πεδίο που επηρεάζει και επηρεάζεται. Πολλά φορτία για παράδειγµα είναι κρατικά. Κάποιος παρουσιάζεται ως ενδιάµεσος για να πουλήσει αγαθά σε ένα άλλο κράτος. Αν το εκάστοτε εµπόρευµα δεν µπορεί να αγοραστεί από ένα κράτος, είναι λογικό να χάνει την αξία του, οπότε αλυσιδωτά θα χάσει αξία και το κόστος µεταφοράς. Πιο ειδικά, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που µπορούν να επηρεάσουν τη ναυτιλία. Στην Ελλάδα για παράδειγµα, προσπαθούν να τη φορολογήσουν µε διαφορετικό τρόπο απ΄ότι σήµερα. Εκτός συνόρων ο τρόπος φορολόγησης είναι ίσως, πιο προσιτός για να µπορούν οι εταιρείες να επιβιώνουν.


Ποια είναι τα µελλοντικά σας σχέδια για τη Branel;

Θέλω κυρίως, να την εξελίξω όσο το δυνατόν περισσότερο και αν µπορέσω κάποια στιγµή να πρωταγωνιστήσω στην παγκόσµια ναυτιλιακή οικογένεια.


dsc_3037


dsc_3072


dsc_3088


 

IN CATEFORY: FACES