Εργοθεραπεία & Λογοθεραπεία: Δύο επιστήμες «σύμμαχοι» για το παιδί

Τι είναι η εργοθεραπεία, τι η λογοθεραπεία και πώς μπορούν να συμβάλλουν στη βελτίωση των μαθησιακών δυσκολιών και των διαπροσωπικών σχέσεων των παιδιών; Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του ειδικού και πόσο της οικογένειας;


Λίγα λόγια για την Εργοθεραπεία:
Η Παγκόσμια Ομοσπονδία Εργοθεραπευτών (WFOT) ορίζει την Εργοθεραπεία ως την επιστήμη που ασχολείται με την προώθηση της υγείας και της ευημερίας μέσω του Έργου. (Το Έργο αναφέρεται στις επιθυμητές, σκόπιμες και σημαντικές για το άτομο δραστηριότητες). Βασικός σκοπός της εργοθεραπείας, είναι να επιτρέψει στα άτομα να μετέχουν σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής. Οι εργοθεραπευτές το πετυχαίνουν αυτό βοηθώντας τα άτομα να κάνουν πράγματα που θα ενισχύσουν την ικανότητα συμμετοχής τους ή μετατρέποντας το περιβάλλον για την καλύτερη υποστήριξη της συμμετοχής τους.
Οι δραστηριότητες καθημερινής ζωής στην παιδική ηλικία περιλαμβάνουν τους εξής βασικούς τομείς:
♦ Προσωπική υγιεινή – αυτοεξυπηρέτηση
♦ Ένταξη στο σχολικό ή προσχολικό περιβάλλον
♦ Παιχνίδι – αξιοποίηση ελεύθερου χρόνου
Ο Εργοθεραπευτής είναι ο επιστήμονας που αναλύοντας και αξιολογώντας τους ατομικούς παράγοντες (σωματική, αισθητηριακή, ψυχοκοινωνική ανάπτυξη) και τους περιβαλλοντικούς παράγοντες, μπορεί να εντοπίσει τυχόν δυσκολίες ή διαταραχές που δυσχεραίνουν την καθημερινή λειτουργικότητα. Έπειτα μπορεί να βοηθήσει το παιδί ώστε να αξιοποιήσει τις δυνατότητές του και να φτάσει στο μέγιστο λειτουργικό επίπεδο με βάση τις ικανότητες, τις επιθυμίες του και τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος στο οποίο αναπτύσσεται.


Λίγα λογια για τη Λογοθεραπεία:
Είναι η επιστήμη που ασχολείται με την αξιολόγηση, την πρόληψη και την αντιμετώπιση δυσκολιών ή διαταραχών σε παιδιά και αφορά στην επικοινωνία (λεκτική ή μη), στο λόγο και στην ομιλία. Οι διαταραχές αυτές μπορεί να είναι νευρολογικές, εξελικτικές, αναπτυξιακές ή λειτουργικές.
Ο Λογοθεραπευτής αξιολογεί το παιδί έχοντας υπόψιν τα φυσιολογικά αναπτυξιακά ορόσημα, τη χρονολογική ηλικία του παιδιού και το περιβάλλον (οικογένεια, σχολείο, φίλοι κτλ.). Είναι σημαντικό επίσης, να έχει πλήρη ενημέρωση από την οικογένεια τόσο για τη μέχρι τώρα ανάπτυξή του όσο και για τις εμπειρίες και τις αλληλεπιδράσεις που το παιδί έχει λάβει από τα περιβάλλοντά του.
Πιο συγκεκριμένα, η επιστήμη της λογοθεραπείας παρεμβαίνει σε δυσκολίες που αφορούν στα:
♦ κοινωνικότητα – κοινωνικοποίηση (διάθεση και εμπλοκή σε αλληλεπιδραστικές κοινωνικές σχέσεις)
♦ επικοινωνία ( η μεταφορά του μηνύματος που επιθυμούμε προς το δέκτη)
♦ παιχνίδι (λειτουργικό, συμβολικό, παιχνίδι ρόλου κ.α)
♦ λόγο/ γλώσσα (εσωτερική σκέψη)
♦ ομιλία (άρθρωση, περιγραφή αφήγηση, έκφραση κτλ).
Τυχόν δυσκολίες στους παραπάνω τομείς επηρεάζουν σημαντικά το παιδί τόσο στις διαπροσωπικές του σχέσεις όσο και στη μαθησιακή του επίδοση.


Οι γονείς, από την πλευρά τους, είναι ωφέλιμο να παρακολουθούν την ανάπτυξη του παιδιού τους, τυχόν αλλαγές στη συμπεριφορά, τυχόν καθυστέρηση στα στάδια της ανάπτυξης ή δυσκολία στην προσαρμογή από το ένα στάδιο στο άλλο και να μη διστάζουν να απευθύνονται έγκαιρα στους ειδικούς. Η έγκαιρη αξιολόγηση και θεραπευτική παρέμβαση μπορεί να συμβάλλει καταλυτικά στην ανάπτυξη του παιδιού, αποφεύγοντας έτσι και δευτερογενείς συνέπειες, όπως χαμηλή αυτοεκτίμηση, φόβος, κοινωνική απομόνωση, μαθησιακές δυσκολίες κ.α.


Ιωσηφίδου Φωτεινή – Νιόβη / Λογοθεραπεύτρια
Νικάκη Ιωάννα / Εργοθεραπεύτρια

“Πυξίδες” – Κέντρο Ειδικών Θεραπειών
Λ. Βουλιαγμένης 155, Γλυφάδα
Τ: 2114114691/ 6972119868 / 6932348494



IN CATEFORY: BEST CHOICES , HEALTH