Food… for thought: Αυτά είναι τα trends στη διατροφή για το 2017!

Ποια τρόφιµα ή ποιοι τρόποι διατροφής φαίνεται να είναι της… µόδας για τη χρονιά που ξεκίνησε; Ποιες τάσεις ήρθαν για να µείνουν και τι θέση έχει η µεσογειακή διατροφή σε αυτές;


Κάποτε ο άνθρωπος έτρωγε για να επιβιώνει. Σήµερα ο άνθρωπος τρώει για να ζει καλά και… πολύ. Αυτή η ριζική αλλαγή στη φιλοσοφία τού γιατί τρώει, κατά καιρούς τον έσπρωξε σε ακραίες διατροφικές συµπεριφορές, που εκφράστηκαν κυρίως µε την υπερκατανάλωση κακής ποιότητας φαγητού, έτοιµου και γεµάτου συντηρητικά. Από τότε που ασθένειες όπως οι καρδιοπάθειες και ο καρκίνος παρουσίασαν ραγδαία άνοδο που συνδέθηκε µε την κακή διατροφή του σύγχρονου ανθρώπου, άρχισε να παρατηρείται µια στροφή στις διατροφικές τάσεις, µε αναζήτηση πιο υγιεινών µοντέλων διατροφής. Σε συνδυασµό µε την άνοδο στα ποσοστά των παχύσαρκων ατόµων στις ανεπτυγµένες, κυρίως, χώρες του λεγόµενου δυτικού κόσµου, έγινε φανερό ότι κάτι λάθος κάναµε και κάνουµε στον τρόπο που τρώµε. Αν δεχτούµε, δε, ότι «είµαστε ό,τι τρώµε» τότε µάλλον δεν…. είµαστε στο σωστό δρόµο διατροφής!


Αυτά ως µια γενική εισαγωγή που αφορά τη διατροφή µας. Στο δια ταύτα, όµως, πρέπει να επισηµάνουµε ότι πρακτικά τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στροφή προς µοντέλα διατροφής όπως η χορτοφαγία, η µεσογειακή διατροφή που εκθειάζεται ολοένα και πιο πολύ και αναδεικνύεται όλο και εντονότερα ο ρόλος της παραδοσιακής µαγειρικής ως η υγιεινότερη, ενώ σε συνδυασµό µε τις νέες τάσεις εκγύµνασης η… µόδα µάς «στέλνει» στο να αποκτήσουµε ορθότερες συνήθειες ζωής για να είµαστε εµείς καλά και αυτοί… καλύτερα!


Τι θα… φάµε το 2017;

Αναζητήσαµε ό,τι πιο hot κυκλοφορεί στις τάσεις διατροφής για τη νέα χρονιά και η αλήθεια είναι ότι µας έκανε τροµερή εντύπωση το γεγονός ότι µοιάζει σαν να ανακαλύπτουµε και πάλι την Αµερική. Με άλλα λόγια, ξαφνικά τα παραδοσιακά µπαχαρικά βγαίνουν µπροστά στο well-being, η µεσογειακή διατροφή αποκτά ολοένα και πιο πρωτεύοντα ρόλο στις τάσεις διατροφής, ενώ µια σταθερή στροφή προς τη χορτοφαγία είναι έκδηλη.

Ξεχωρίσαµε για σας 10 τάσεις που θα µας απασχολήσουν έντονα το 2017 και όχι µόνο! Από τα λαχανικά σε τσιπς µέχρι το γιαούρτι , ιδού τι κάνει καλό στη διατροφή µας!


1. Μεσογειακή διατροφή

Οι συνταγές της γιαγιάς που συνήθως βάζουµε στο… χρονοντούλαπο, όπως η φάβα ή οι φακές, τα παραδοσιακά µας προϊόντα, όπως οι ελιές, το λάδι, οι σαρδέλες και όλα τα τρόφιµα που απαρτίζουν την ελληνική διατροφή µέχρι σήµερα, κάνουν θραύση παγκοσµίως ως τάση για καλύτερη ζωή. Τα µαγικά µας βότανα όπως το θυµάρι, η µυρωδάτη ρίγανη, το τσάι του βουνού, σερβίρονται σε hot µαγαζιά υγιεινής διατροφής και µοσχοπουλιούνται. Συνταγές από την ευρύτερη Μεσόγειο (Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία) µε δηµιουργικές πινελιές , στρέφουν τον κόσµο σε πιάτα που µπορεί εµείς να είµαστε εξοικειωµένοι όµως, δεν τους δίναµε και τόση σηµασία! Για το λόγο αυτό ένα πιάτο µε ελίτσες, τυράκι, ντοµατούλα µε ρίγανη και λαδάκι, θεωρείται  γκουρµέ ορεκτικό στο εξωτερικό!


1481655949-gettyimages-56110174


2. Κουρκουµάς, το νέο γιατρικό µας!

Αυτή η ωχροκίτρινη σκόνη που µέχρι πρότινος τη χρησιµοποιούσαµε µόνο ως φθηνό υποκατάστατο του κρόκου Κοζάνης, τελικά αποδεικνύεται ως ένα από τα καλύτερα αντικαρκινικά συστατικά της φύσης, µε εκπληκτικές αντιγηραντικές και αντιφλεγµονώδεις ιδιότητες. Βασικό συστατικό της ινδικής κουζίνας, µην εκπλαγείτε καθόλου αν δείτε να κυκλοφορούν ροφήµατα µε κουρκουµά που θα υπόσχονται υγεία και ευεξία! Εκτός από τον κουρκουµά όµως, παρατηρείται σαφής στροφή στα µπαχαρικά εκείνα που δεν περιέχουν αλάτι, όπως η ρίγανη, το γαρύφαλλο, το κύµινο, το τζίντζερ, η κανέλα, η πάπρικα κ.ά.


102674012_630


3. Τσιπς λαχανικών: τα νέα… πατατάκια!

Ξεχάστε τα εθιστικά, γεµάτα περιττές θερµίδες και «κακά» λιπαρά, πατατάκια. Η νέα τάση θέλει να τρώτε τσιπς λαχανικών που να περιέχουν µόνο λαδάκι, λίγο αλάτι και λαχανικά, όπως τα φύλλα από λαχανάκια Βρυξελλών, φλούδες καρότου ακόµα και φλούδες από τις πατάτες! Θα είναι τραγανά, εύγεστα και γεµάτα θρεπτικά συστατικά. Και το κυριότερο: θα τα φτιάχνετε στο σπίτι σας!


3759387


4. Γιατί τρώτε;

Το φαγητό πρέπει να είναι µια συνειδητή επιλογή και όχι µια λύση απελπισίας, ανάγκης ή µια πράξη βαρεµάρας. Άλλωστε, µια µεγάλη µερίδα διατροφολόγων ζητούν από τους πελάτες τους ν’ ανακαλύψουν πρώτα το γιατί τρώνε, ώστε να λύσουν µια για πάντα το πρόβληµα των περιττών κιλών. Οι τάσεις, λοιπόν, επιβάλλουν φαγητό µε… ενδοσκόπηση!


shutterstock_378630601


5. Ξεχάστε τη ζάχαρη, ζήτω τα υποκατάστατα! Αλλά όχι αυτά που νοµίζετε!

Και δεν εννοούµε τα γνωστά µας χηµικά υποκατάστατα όπως η ασπαρτάµη. Πλέον το κοινό στρέφεται σε εναλλακτικές… ζάχαρες που προέρχονται από την καρύδα ή τους χουρµάδες, που προσφέρουν στον οργανισµό το γλυκό που χρειάζεται χωρίς να τον επιβαρύνουν µε σάκχαρα που µακροπρόθεσµα θα αποβούν ολέθρια για την υγεία του!


jerky-102053461


6. Γάλα δεν είναι µόνο της αγελάδας!

Το γάλα που προέρχεται από ζωικές πηγές όπως η αγελάδα, η κατσίκα κ.λπ. έχει συχνά κατηγορηθεί ότι «µπουκώνει» τον οργανισµό µας µε βαρύ πρωτεϊνικό φορτίο, µε αποτέλεσµα να παίρνουµε κιλά. Η στροφή προς το φυτικό γάλα (κατά κύριο λόγο σόγιας και αµυγδάλου) είναι γεγονός. Πλέον βλέπουµε στα ψυγεία των σουπερµάρκετ να καταλαµβάνουν µια σηµαντική θέση τα… εναλλακτικά γάλατα, που καλύπτουν όχι µόνο όσους θέλουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής χωρίς ζωικά λιπαρά, αλλά και ανθρώπους που έχουν δυσανεξία στη λακτόζη ή άλλες αλλεργίες και πρέπει να στερηθούν το συµβατικό γάλα.


o-ALMOND-MILK-facebook


7. ∆ηµητριακά και όσπρια σε πρώτο πλάνο!

Βρώµη, φάβα, σιτάρι ολικής, αλεύρι αµυγδάλου, ρεβύθια, είναι µερικά µόνο από τα τρόφιµα που πρέπει να περιλαµβάνει το διαιτολόγιό σας καθηµερινά εάν θέλετε να ακολουθήσετε τις τάσεις της διατροφής. Ένα µπολ µε βρώµη, γιαούρτι και µέλι, τηγανίτες από αλεύρι αµυγδάλου, σουβλάκι µε… ρεβύθια, είναι µερικές µόνο από τις προτάσεις διατροφής. Ειδικά η βρώµη είναι από τα δηµητριακά που συστήνονται µε θέρµη από την παιδική ηλικία!


o-WHOLE-GRAINS-facebook


8. Βράστε… κόκκαλα, όχι ρίζες!

Αν έχετε δει την ταινία «Γάµος αλά ελληνικά» τότε θα θυµάστε τον συµπαθή «πατέρα» της Νία Βαρντάλος που πίστευε ότι τα πάντα θεραπεύονται µε… Wintex (κάτι σαν το δικό µας άζαξ, ας πούµε). Το… Wintex της διατροφής για το 2017, είναι ο ζωµός από κόκκαλα! Ναι, καλά διαβάσατε! Ο σπιτικός ζωµός από τα κόκκαλα του κρέατος ή του κοτόπουλου, στην Αµερική τουλάχιστον, πωλείται πλέον ακόµη και σε juice bars και καφετέριες και θεωρείται ότι θεραπεύει από το κρυολόγηµα µέχρι τις… ρυτίδες!


broth-102605162


9. Σπόροι, σπόροι και πάλι σπόροι!

Σουσάµι, τσία, λιναρόσπορος, ηλιόσποροι, ακόµα και οι σπόροι από το καρπούζι (η πιο hot τάση στη διατροφή) είναι must για το 2017. Με άλλα λόγια, σκεφτείτε σαν… σπουργίτι! Όλοι οι σπόροι είναι καλοδεχούµενοι!


seeds


Whole-Grains


10. Προϊόντα… «ζυµωµένα» µε υγεία!

Μέχρι πρόσφατα ακούγαµε συνεχώς για την αξία των προβιοτικών και ειδικά του γιαουρτιού. Από τις πιο φρέσκιες τάσεις στη διατροφή είναι η λήψη προβιοτικών µέσα από τρόφιµα που έχουν υποστεί φυσική ζύµωση. Τέτοια θεωρούνται το κεφίρ, τα σπιτικά τουρσιά, όπως το ξινολάχανο, η γιαπωνέζικη µίζο, που περιέχουν πολύτιµα προβιοτικά και βακτήρια που είναι απαραίτητα για την καλή λειτουργία του εντέρου.


Fermented-Foods