Ύψος-Βάρος παιδιού: Πώς θα τα υπολογίσετε;

Πόσο θα ψηλώσει το παιδί µου; Ποιο είναι το φυσιολογικό βάρος για την ηλικία του και πώς επηρεάζει η κληρονοµικότητα την ανάπτυξή του;


Από τον ∆ρ. Ευάγγελο Κάνταρο


Τα σωµατοµετρικά µεγέθη των παιδιών είναι ένα σηµαντικό ζήτηµα που πάντοτε απασχολούσε τους γονείς. Ο παιδίατρος Ευάγγελος Κάνταρος µας δίνει όλες τις απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήµατα και προτείνει τρόπους να υπολογίσουµε το τελικό ύψος, αλλά και το ιδανικό βάρος του παιδιού.


Η ανάπτυξη του παιδιού ξεκινάει ήδη από τις πρώτες ηµέρες της ζωής του και εξελίσσεται συνεχώς έως και περίπου τα 17 – 18 έτη, χωρίς αυτό να σηµαίνει πως δεν υπάρχουν εξαιρέσεις. Το παιδί, λοιπόν, που γεννιέται φυσιολογικά στους 9 µήνες της κύησης έχει ύψος περίπου 45 – 50 εκ. και βάρος 2,5 – 3,5 κιλά και για τους επόµενους 3 µήνες  κάθε µήνα παίρνει από ένα πόντο και ένα κιλό αντίστοιχα. Κατά τον πρώτο χρόνο της ζωής του φτάνει να ζυγίζει γύρω στα 10 κιλά και έχει ύψος 75 – 85 εκατοστά. 


original_kids-rule-height-chart-mid-oak-2


Πόσο ψηλό θα γίνει το παιδί µου;

Ένας τρόπος να υπολογίσετε το τελικό ανάστηµα του παιδιού σας είναι να του κάνετε µια ακτινογραφία άκρας χειρός. Με τον τρόπο αυτό ο γιατρός υπολογίζει την οστική ηλικία του σκελετού, δηλαδή το βαθµό ωρίµανσης των οστών και µπορεί να δώσει µια απάντηση σχετικά µε τα περιθώρια που έχει ένα παιδί να αναπτυχθεί. Όσο µεγαλύτερη είναι η οστική ηλικία, τόσο στενεύουν τα περιθώρια να πάρει περισσότερο ύψος. 


Από την άλλη, µια µαθηµατική σχέση που µπορεί κατά προσέγγιση να βρει το µπόι του παιδιού είναι αν στο ύψος που έχει τον πρώτο χρόνο της ζωής του προσθέσετε τον αριθµό 1. ∆ηλαδή αν ένα παιδί ενός έτους, έχει ύψος 82 εκατοστά, τότε το πιθανό τελικό του ύψος είναι το 1,82. Ανάλογα µε το ύψος βεβαίως, µπορείτε να υπολογίσετε και το ιδανικό βάρος του, απλά αφαιρώντας τον αριθµό 6 από το δεκαδικό µέρος του ύψους, πχ. αν το παιδί σας έχει ύψος 1,60 τότε το ιδανικό του βάρος είναι: 60 – 6 = 54 κιλά! Η σωµατική διάπλαση και τα γενικά σωµατοµετρικά χαρακτηριστικά του παιδιού µπορούν επίσης να υπολογιστούν και από τις καµπύλες ανάπτυξης που υπάρχουν στο βιβλιάριο του µικρού σας και που παρέχουν έγκυρα αποτελέσµατα µιας και είναι διαµορφωµένες σε διεθνή πρότυπα. Αυτά βεβαίως τα µεγέθη, και κυρίως ό,τι αφορά το ύψος, επηρεάζονται σηµαντικά από την κληρονοµικότητα του κάθε παιδιού καθώς και τις προδιαθέσεις που έχει από το οικογενειακό του περιβάλλον. Συνήθως παχύσαρκοι γονείς µεγαλώνουν και παχύσαρκα παιδιά, ενώ τυχόν αλλοιώσεις στην υπόφυση ή τον υποθάλαµο µπορούν να οδηγήσουν σε βουλιµικές συµπεριφορές. 


Σίγουρα έχετε ακούσει πως τα κορίτσια δεν ψηλώνουν μετά την πρώτη τους περίοδο, αυτό ωστόσο αποτελεί ένα μύθο! Σαφώς ο ερχομός της περιόδου σχετίζεται με την ανάπτυξη του κοριτσιού, δεν αποτελεί όμως, παράγοντα που ανακόπτει την απόκτηση περισσότερου αναστήματος.


∆ιατροφή και αθλητικές δραστηριότητες 

Ιδιαίτερα ενθαρρυντικό είναι το γεγονός πως ένας µεγάλος αριθµός παιδιών από µικρή κιόλας ηλικία ασχολείται µε σωµατικές και αθλητικές δραστηριότητες, πράγµα που βοηθά σηµαντικά στη διαµόρφωση µιας γερής σωµατοδοµής. Αν και υπάρχουν πολλά ατοµικά αλλά και οµαδικά αθλήµατα που µπορούν να δοκιµάσουν οι µικροί µας φίλοι, κορωνίδα της άθλησης στις µικρές ηλικίες είναι η κολύµβηση που πλάθει σωστά το σώµα µε το λιγότερο δυνατό κόστος, όσον αφορά τις κακώσεις των αρθρώσεων. Μάλιστα, ένα παιδί ήδη από 4 µηνών µπορεί να ξεκινήσει το κολύµπι στην πισίνα και να δοκιµάσει έτσι µια πρώτη «αθλητική» εµπειρία.


Πολύ σηµαντική βέβαια, για τη σωστή ανάπτυξη, αλλά και γενικότερα στη διαµόρφωση ενός υγιούς σωµατότυπου είναι η διατροφή του παιδιού που πρέπει να είναι εµπλουτισµένη σε θρεπτικά συστατικά και να µην περιλαµβάνει περιττές θερµίδες και λιπαρά που µπορεί να οδηγήσουν το παιδί στην παχυσαρκία. Το οικογενειακό περιβάλλον πρέπει πάντοτε ν’ αποτελεί το καλό παράδειγµα για τα νεαρά µέλη του και να αποτρέπει τα παιδιά από την υιοθέτηση καθιστικού τρόπου ζωής που συµβάλλει στην αύξηση του βάρους.


Ακόµη όµως και στην περίπτωση που έχουµε να κάνουµε µε παχύσαρκα παιδιά, ο σωστότερος τρόπος να χειριστούµε τις διατροφικές τους συνήθειες είναι να τους προσφέρουµε τη µισή από την ποσότητα του γεύµατος που  καταναλώνουν, ενώ ιδιαίτερα σηµαντικό είναι να εντοπίσουµε την αιτία που κάνει το παιδί να τρώει. Για παράδειγµα, πολλές διατροφικές διαταραχές οφείλονται σε υποθαλαµικά ζητήµατα τα οποία ενδέχεται να χρειάζονται ιατρική παρέµβαση.


shutterstock_425756197


Συµπληρώµατα διατροφής: Ποια συστήνονται και ποια είναι επικίνδυνα;

Πολλά από τα σκευάσµατα που χρησιµοποιούν οι γονείς ως συµπληρώµατα διατροφής είναι από επικίνδυνα έως θανατηφόρα. Μεγάλος αριθµός παιδιών σήµερα χαρακτηρίζεται από υπερβιταµίνωση λόγω των συµπληρωµάτων διατροφής που λαµβάνουν. Επιπλέον, ιδιαίτερα επικίνδυνη και επιβλαβής για την υγεία είναι η αυξητική ορµόνη που µπορεί να προκαλέσει διάφορες επιπλοκές στον ανθρώπινο οργανισµό και σε καµία περίπτωση δεν συστήνεται σε ανήλικα παιδιά.


Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι τα συµπληρώµατα ενδείκνυνται µόνο στην περίπτωση που το παιδί έχει έλλειψη σε σηµαντικά στοιχεία, µέταλλα και πρωτεΐνες, όπως για παράδειγµα τα συµπληρώµατα ασβεστίου στην περίπτωση που το παιδί εµφανίζει δυσανεξία στη λακτόζη. Σε γενικές γραµµές, οι γονείς δε θα πρέπει να επεµβαίνουν στην σωµατική διάπλαση των παιδιών και επιβάλλεται να τα αφήνουν ν’ αναπτυχθούν φυσιολογικά. 


Απεναντίας, ένα χρήσιµο συστατικό για την υγεία του οργανισµού είναι το µουρουνέλαιο που αποτελεί πηγή ω-3 λιπαρών οξέων και βοηθά στην υγεία της καρδιάς, αλλά και γενικότερα στο µεταβολισµό.


Κάνταρος Ευάγγελος Παιδίατρος

Οµήρου 62, Νέα Σµύρνη

Τ: 210 9343180, 694 4512809


DSC_3354

IN CATEFORY: BEST CHOICES , KID