Junior (6-9 χρονών): Τα πρώτα σχολικά βήματα

Οι απαιτήσεις του σχολείου, ακόμη και στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, είναι μεγάλες και αυτό επιβαρύνει τα παιδιά και τα αγχώνει ιδιαίτερα. Πάμε να δούμε πώς μπορούμε να κάνουμε πιο εύκολη την καθημερινότητα τους.


Νόστιμα και υγιεινά σνακ για το σχολείο
Η σωστή διατροφή του παιδιού είναι ένα ζήτημα που απασχολεί όλους τους γονείς και ιδιαίτερα όταν εκείνα βρίσκονται στις σχολικές αίθουσες και δεν μπορούν οι ίδιοι να ελέγξουν το τι τρώνε τα μικρά τους αγγελούδια. Βασικό ρόλο στη διατροφή παίζουν τα σνακ που είναι σημαντικά για το παιδί γιατί του δίνουν ενέργεια ώστε να φέρει εις πέρας μια δύσκολη μέρα στο σχολείο. Ποια όμως, είναι τα πιο υγιεινά σνακ για το μικρό σας;


Σάντουιτς
Πρόκειται για αγαπημένο σνακ και εύκολο στην παρασκευή του. Χρησιμοποιείστε ψωμάκι ολικής αλέσεως, μια φέτα γαλοπούλα, τυρί χαμηλών λιπαρών, ασπράδι αυγού και φρεσκοκομμένα λαχανικά για πιο υγιεινές απολαύσεις. Αντί για ψωμί μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φυσικά τορτίγιας ή αραβικές πίτες. Ωστόσο, αποφύγετε όσο μπορείτε περιττές σως που αποτελούν λιπαρές τροφές, αν και μια κουταλιά μουστάρδα μπορεί να κάνει τη διαφορά χωρίς να χαλάσει τη διατροφική ισορροπία του γεύματος.


Κουλούρι & κριτσίνια
Διαχρονικό και λατρεμένο, το κουλούρι Θεσσαλονίκης είναι ένα καλό σνακ για το μικρό σας, μιας και μπορεί να το απολαύσει χωρίς λεκέδες, ενώ σίγουρα θα το χορτάσει μέχρι την ώρα του μεσημεριανού. Εξίσου καλά είναι και τα πολύσπορα κριτσίνια, καθώς και αυτά με καρότο και σπανάκι για έξτρα θρεπτικά συστατικά.


Μπάρες δημητριακών
Εξαιρετική τροφή που συνδυάζει διάφορες χρήσιμες διατροφικές ομάδες, όπως οι ξηροί καρποί, οι σπόροι, οι υπερτροφές και τα δημητριακά. Μια μπάρα δημητριακών θα δώσει στο μικρό σας όλες τις θρεπτικές αξίες που χρειάζεται, ενώ παράλληλα είναι ένα νόστιμο σνακ. Προτιμήστε τις χειροποίητες μπάρες, που θα βρείτε στους φούρνους, από τις τυποποιημένες προκειμένου ν’ αποφύγετε τα συντηρητικά.


Σπιτικές πίτες
Όλα τα παιδιά λατρεύουν τις σφολιάτες τις οποίες εσείς μπορείτε να μετατρέψετε σε υγιεινά σνακ. Μια τυρόπιτα ή σπανακόπιτα με σπιτικό χωριάτικο φύλλο, παρασκευασμένη από τα χεράκια σας με τα πιο αγνά υλικά, είναι μια καλή επιλογή για να χορτάσετε το μικρό σας, χωρίς να ζηλέψει σε τίποτα τα έτοιμα φαγητά του κυλικείου.
Note to self!
▶ Τα φρούτα είναι επίσης, υγιεινά σνακ, απλά θα πρέπει να φροντίσετε να είναι καλά πλυμένα και καθαρισμένα. Πολλά παιδιά ξινίζουν στη φλούδα ή τα κουκούτσια. Εναλλακτική επιλογή είναι οι φρεσκοστημένοι σπιτικοί χυμοί.
▶ Αποφύγετε το αλουμινόχαρτο και τις πλαστικές συσκευασίες για το σνακ του παιδιού σας, αφενός για περιβαλλοντικούς λόγους, αφετέρου για να μην περνάνε στην τροφή ίχνη από μέταλλα ή πλαστικό. Ένα τάπερ με όμορφα σχέδια είναι ιδανική επιλογή για τη μεταφορά των γευμάτων.
▶ Όσο σημαντικό είναι το φαγητό, άλλο τόσο είναι και το νερό για τα μικρά σας. Μαζί με το σνακ δώστε στο παιδί σας το δικό του παγούρι ή μπουκαλάκι με φρέσκο νερό από το σπίτι.


bunny-5


Κοινωνικοποίηση και φιλία
Τα κορίτσια σε αυτό το στάδιο προτιμούν να συναναστρέφονται σχεδόν εξολοκλήρου με άτομα του ίδιου φύλου και συνήθως με κορίτσια που μοιράζονται κοινά ενδιαφέροντα. Είναι πιο επιλεκτικές στις παρέες τους και τις περισσότερες φορές σχηματίζουν ολιγομελείς ομάδες 2-3 ατόμων. Αντιθέτως, τα αγόρια έχουν πιο εξωστρεφή συμπεριφορά και σχηματίζουν μεγαλύτερες παρέες με περισσότερα άτομα. Δεν είναι απίθανο να τα δείτε να συναναστρέφονται και με παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας, ενώ προτιμούν να παίζουν σε εξωτερικούς χώρους.


fotolia_60396220_subscription_monthly_m


Αγόρια vs Κορίτσια:
Ποιες είναι οι κυριότερες διαφορές σε αυτή την ηλικία;
Η ηλικία 6-9 ετών είναι καθοριστική για τα παιδιά, καθώς κατά την κοινωνικοποίησή τους υιοθετούν το παρουσιαστικό και τις συμπεριφορές που προσιδιάζουν καλύτερα στο φύλο τους.


Σωματικές ικανότητες
Σημαντικές είναι οι διαφορές που παρουσιάζουν τα παιδιά ως προς τη σωματική διάπλαση και τις ικανότητες. Τα μεν αγόρια αναπτύσσουν μια πιο γερή και εύρωστη μυϊκή μάζα και έχουν περισσότερες αθλητικές ικανότητες και φυσικά μεγαλύτερη αντοχή: τρέχουν πιο γρήγορα, έχουν περισσότερη δύναμη και πιο ισχυρό άλμα σε σχέση με τα κορίτσια τα οποία παρουσιάζουν βέβαια, μεγαλύτερη ευκινησία και ευλυγισία, ωστόσο έχουν έφεση σε πιο λεπτές δραστηριότητες, όπως το γράψιμο, η ζωγραφική και οι χειροτεχνίες.


Νοητικές λειτουργίες
Οι δείκτες νοημοσύνης δεν έχουν βασικές διαφορές στα δύο φύλα και συνήθως είναι μύθος να συγκρίνουμε τις σχολικές επιδόσεις των παιδιών με βάση το φύλο τους. Παρόλα αυτά οι νοητικές λειτουργίες δεν είναι ίδιες στα αγόρια και τα κορίτσια, μιας και τα πρώτα έχουν έφεση σε μαθήματα όπως η αριθμητική, η γεωμετρία και η μηχανική, ενώ ίσως θα τα δείτε να δείχνουν ενδιαφέρον για τις κατασκευές. Τα κορίτσια από την άλλη έχουν πιο ανεπτυγμένη φαντασία και μεγαλύτερη ευχέρεια στη μνήμη, τις γλωσσικές ικανότητες, την ανάγνωση και την κατανόηση.


Ενδιαφέροντα και χόμπι
Τα παιδιά συχνά ανακαλύπτουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους μέσα από το παιχνίδι. Και ενώ τα κορίτσια ασχολούνται με παιχνίδια που έχουν ως βάση τη συνεργασία και το συναγωνισμό ή αρέσκονται σε παιχνίδια όπως οι χειροτεχνίες, η συλλογή (αυτοκόλλητα κλπ) και η ζωγραφική, αυτό δε συμβαίνει με τα αγόρια που συνήθως προτιμούν να παίζουν ομαδικά παιχνίδια με ανταγωνιστικό χαρακτήρα, που απαιτούν δύναμη και σωματικές ικανότητες. Βασικό στοιχείο για τα παιχνίδια των αγοριών είναι η επίτευξη στόχων.


Σακχαρώδης διαβήτης στην παιδική ηλικία
Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μια πάθηση που οφείλεται στην έλλειψη ινσουλίνης στον οργανισμό, την ορμόνη δηλαδή που παράγεται από το πάγκρεας και χρησιμοποιείται για τη διάσπαση της γλυκόζης στο σώμα και κατά συνέπεια την εξασφάλιση της απαραίτητης ενέργειας στα κύτταρα και τον οργανισμό.


Η συγκεκριμένη πάθηση είναι δυνατό να εκδηλωθεί σε δύο μορφές: τον σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1, όπου το πάγκρεας δε δύναται να παράγει καθόλου την ορμόνη και ο ασθενής εξαρτάται εξολοκλήρου από την εξωτερική χορήγησή της, καθώς και τον ΣΔ τύπου 2, κατάσταση κατά την οποία παράγονται ανεπαρκείς ποσότητες ινσουλίνης στον οργανισμό. Τα παιδιά προσβάλλονται συνήθως από τον διαβήτη τύπου 1.


Πώς θα καταλάβω αν το παιδί μου έχει ΣΔ;
1. Κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων φαγητού
Δεδομένου πως δεν μπορεί να γίνει διάσπαση της γλυκόζης, ο οργανισμός δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το σάκχαρο και ο εγκέφαλος στέλνει σήμα για την έλλειψη ενέργειας την οποία το παιδί σας θα εκδηλώσει με την αναζήτηση όλο και περισσότερης τροφής.
2. Απώλεια σωματικού βάρους
Ο οργανισμός ταυτόχρονα ψάχνει άλλους τρόπους να εξασφαλίσει ενέργεια γεγονός που συχνά συνδέεται με την αύξηση των καύσεων και την επακόλουθη απώλεια βάρους.
3. Πολυουρία
Βασικό σύμπτωμα του ΣΔ, μιας και το σάκχαρο εφόσον δεν διασπάται στον οργανισμό αποβάλλεται σε μεγάλες ποσότητες με τα ούρα, μαζί με εξίσου αρκετό νερό.
4. Συχνή δίψα
Η απώλεια νερού θα κάνει το παιδί σας να διψάει συχνά με σκοπό να αναπληρώσει τη χαμένη ποσότητα νερού στους ιστούς.
5. Γρήγορη αναπνοή
Είναι πιθανό να παρατηρήσετε επίσης, γρήγορο ρυθμό στην αναπνοή του ή αυτή να έχει άσχημη μυρωδιά.
Αν εντοπίσετε κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα μην πανικοβληθείτε κατευθείαν για ΣΔ, διότι μπορεί να οφείλεται σε άλλους παράγοντες.


zaxarwdis_diavitis


Παιδί και τηλεόραση

Τα παιδιά από τα 6 χρόνια και μετά έχουν αναπτύξει την προσοχή και την ικανότητα της συγκέντρωσης και αρέσκονται στο να παρακολουθούν τηλεοπτικά προγράμματα μιας και μπορούν ευκολότερα να κατανοήσουν τις υποθέσεις και να  ταυτιστούν με τους χαρακτήρες. Η τηλεόραση όμως, έχει τόσο πλεονεκτήματα όσο και κινδύνους και γι΄αυτό είναι απαραίτητος ο έλεγχος της  χρήσης της.


DO’S

✓ Επιτρέψτε στα παιδιά σας να παρακολουθούν τα προγράμματα της αρεσκείας τους, αφού πρώτα σιγουρευτείτε για το περιεχόμενό τους.
✓ Παρακολουθήστε μαζί τους διάφορες ταινίες – ακόμη και επιστημονικής φαντασίας – εξηγώντας τους πως όσα προβάλλονται δεν είναι ρεαλιστικά.
✓ Τα ντοκιμαντέρ και τα επιμορφωτικά προγράμματα ενδείκνυνται για τα παιδιά μιας και αποκτούν γνώσεις, διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες και εξελίσσουν τη φαντασία τους.
✓ Οι ήρωες κινουμένων σχεδίων είναι συνήθως πρότυπα για τα παιδιά. Δώστε τους να καταλάβουν ποια στοιχεία του χαρακτήρα τους θα πρέπει να υιοθετούν (πχ γενναιοδωρία) και ποια θα πρέπει να αποφύγουν (πχ. βία).


DONT’S

✖ Μη βάζετε χρονικό περιθώριο παρακολούθησης στα παιδιά (πχ 2 ώρες την ημέρα). Αφήστε τα να βλέπουν 1-2 προγράμματα συνολικά καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας.
✖ Μη χρησιμοποιείτε την τηλεόραση σαν μέσο για να ηρεμήσει το παιδί ή για να φάει, γιατί θα συνδέσει τις δραστηριότητες αυτές με την τηλεόραση και θα είναι δύσκολο μετά ν’ αποκοπεί.
✖ Αποφύγετε να έχετε ανοιχτή την τηλεόραση κάνοντας παράλληλα δουλειές. Είναι σημαντικό το παιδί να διαχωρίζει τις ώρες παρακολούθησης από τις ώρες των υπόλοιπων δραστηριοτήτων.
✖ Μην επιβραβεύετε το παιδί σας αφήνοντάς το να βλέπει τηλεόραση. Είναι λάθος τακτική μιας και ίσως εξιδανικεύσει την τηλεόραση σαν τρόπαιο.


IN CATEFORY: KID