Μαγνήσιο: Ένα σπουδαίο μέταλλο σε ευρέως διαδεδομένη έλλειψη

Αποτελεί το τέταρτο σπουδαιότερο μεταλλικό στοιχείο στο ανθρώπινο σώμα μετά το νάτριο, το κάλιο και το ασβέστιο. Το 60% του μαγνησίου βρίσκεται στον σκελετό, το 39% στους ιστούς και τα όργανα και μόνο το 1% κυκλοφορεί στο αίμα.

Από τη Χριστίνα Πεπόνη


Είναι ζωτικής σημασίας για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού μας, αφού συμμετέχει σε πάνω από 300 βιοχημικές αντιδράσεις και επιδρά στη λειτουργία των μυών, των νεύρων, της καρδιάς, των οστών, του ανοσοποιητικού συστήματος, του μεταβολισμού του σακχάρου, της ρύθμισης της πίεσης, της πρωτεϊνοσύνθεσης και πολλών άλλων λειτουργιών του οργανισμού μας. Ο κυριότερος ρόλος που επιτελεί βέβαια, δεν είναι άλλος από την αφομοίωση του ασβεστίου από τον οργανισμό, καθώς και η αύξηση της μεμβρανικής αγωγιμότητας ιστών, με σημαντικότερο όλων αυτού της καρδιάς, οπότε είναι κρίσιμης σημασίας για την ομαλή καρδιακή λειτουργία.


Ποια πρέπει να είναι η ημερήσια πρόσληψη;
H ημερήσια πρόσληψη του μαγνησίου ορίζεται στα 300mg την ημέρα. Το λαμβάνουμε καθημερινά από τις τροφές που καταναλώνουμε και αποβάλλεται από τα νεφρά μας με τη βοήθεια της αλδοστερόνης μια ουσία η οποία εκκρίνεται από τα επινεφρίδιά μας. Τροφές πλούσιες σε μαγνήσιο είναι το βοδινό κρέας, το συκώτι, τα αυγά, τα μύδια, οι γαρίδες, τα καλαμάρια, το καστανό ρύζι, το φρέσκο σύκο, η μπανάνα και τα δημητριακά ολικής αλέσεως.


Γιατί το μαγνήσιο είναι τόσο σημαντικό για τη λειτουργία του οργανισμού μας;
H απάντηση είναι ότι το μαγνήσιο επιτελεί πολλαπλούς ρόλους αφού δρα σαν αντιφλεγμονώδες, σαν αγχολυτικό, σαν αντιαλλεργικό, είναι ρυθμιστής της πίεσης, της οστεοποίησης, του γλυκιδικού και λιπιδικού μεταβολισμού των μυικών, των καρδιακών και των νευρικών ιστών. Η έλλειψη του λοιπόν, έχει σοβαρές επιπτώσεις στον οργανισμό μας με συχνότερη όλων τις κράμπες των κάτω άκρων, την εξασθένηση της μνήμης, την αδυναμία, την κόπωση, τη μείωση της όρεξης, τις ημικρανίες, την οστεοπόρωση, τις καρδιακές αρρυθμίες, τις μαθησιακές δυσκολίες, καθώς και την επιδείνωση του άσθματος. Αντιθέτως, η αύξηση αυτού, η οποία είναι πολύ σπανιότερη, εκδηλώνεται με διαρροϊκές κενώσεις, σύγχυση, υπόταση, καθώς και διαταραχές του καρδιακού ρυθμού.


Πώς γίνεται η μέτρηση του μαγνησίου;
Η μέτρηση του μαγνησίου εκτελείται με μια απλή αιμοληψία τις πρωινές ώρες. Ο ασθενής επιβάλλεται να είναι νηστικός για διάστημα οκτώ ωρών τουλάχιστον και καλό θα ήταν να ενημερώσει το γιατρό του αν κάνει χρήση κάποιου συμπληρώματος διατροφής το οποίο να περιέχει μαγνήσιο. Ιδιαίτερη αξία έχει η μέτρηση του μαγνησίου σε κάποιες κατηγορίες ασθενών, όπως οι διαβητικοί, οι καρκινοπαθείς, οι αλκοολικοί, οι ασθενείς που πάσχουν από στεφανιαία νόσο, παγκρεατίτιδα, κίρρωση του ήπατος, νεφρική ανεπάρκεια, καθώς και οι ασθενείς που λαμβάνουν διουρητικά φάρμακα για μεγάλο χρονικό διάστημα ή έχουν ιστορικό καρδιακού bypass. Τέλος, επιθυμητή θα ήταν και η μέτρηση του μαγνησίου σε άτομα που ακολουθούν ειδικά διατροφικά προγράμματα για απώλεια βάρους, άτομα που βρίσκονται σε κατάσταση stress για μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς και άτομα τα οποία γυμνάζονται με αερόβια άσκηση εντατικά.


*Πεπόνη Χριστίνα Μ.
Βιοπαθολόγος – Μικροβιολόγος


Λυσικράτους 26, Άλιμος,
Τ: 210 9841119, 693 6973178
FB: Μικροβιολογικό Εργαστήριο Χριστίνα Πεπόνη, Άλιμος, Αθήνα

 


006


1899772_473356612791206_154249732_o


IN CATEFORY: BEST CHOICES , HEALTH