Ο ύπνος τρέφει τα παιδιά…

Ό ύπνος των παιδιών είναι ένα θέμα που απασχολεί τους γονείς πολύ συχνά, ξεκινώντας από τη βρεφική ηλικία των παιδιών που ξυπνούν συχνά αναζητώντας τροφή ή μια προστατευτική αγκαλιά, μέχρι την εφηβεία που δυσκολεύονται να ξυπνήσουν το πρωί.

Από τον Δρ. Ευάγγελο Κάνταρο


 

«ύπνε που παίρνεις τα παιδιά, έλα πάρε και τούτο, μικρό- μικρό σου το δωσα, μεγάλο φέρε μου το..». Πόσες ώρες πρέπει να κοιμάται το παιδί μου, πώς καταλαβαίνω ότι έχει διαταραχές ύπνου και τι κάνω; Ας δούμε τις απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα και όχι μόνο.


 

Ο ύπνος και η ηλικία

Τα νεογνά κοιμούνται από δεκαέξι έως είκοσι ώρες συνολικά. Ο ύπνος συνήθως διαρκεί από μια έως τέσσερις ώρες, με μεσοδιαστήματα αφύπνισης μίας έως δύο ωρών. Τα βρέφη τριών έως δώδεκα μηνών, κοιμούνται δεκατέσσερις με δεκαέξι ώρες συνολικά και είναι πολύ πιθανό να κάνουν συνεχόμενο βραδινό ύπνο για πέντε, συνολικά, ώρες. Τα παιδιά από ενός έως τριών χρονών, κοιμούνται από δώδεκα έως δεκατέσσερις ώρες συνολικά. Σε αυτή την ηλικία αρχίζουμε να παρατηρούμε νυκτερινές φοβίες. Τα παιδιά από τριών έως έξι ετών, κοιμούνται από έντεκα έως δώδεκα ώρες συνολικά. Τα περισσότερα προβλήματα του ύπνου που συναντάμε στη διάρκεια της ανθρώπινης ζωής, ξεκινούν συνήθως σε αυτό το στάδιο και θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Τα παιδιά από έξι έως δώδεκα ετών, κοιμούνται συνολικά δέκα ώρες περίπου. Σε αυτή την ηλικία τα παιδιά συνήθως σταματούν να κοιμούνται τα μεσημέρια. Τα παιδιά στην εφηβεία κοιμούνται ιδανικά για εννέα ώρες. Τις περισσότερες φορές ο ύπνος τους διαρκεί επτά ώρες, καθώς συνηθίζουν να κοιμούνται δύο ώρες πιο αργά από την αναμενόμενη ώρα ύπνου.


 

Προβλήματα που σχετίζονται με τον ύπνο

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου οι γονείς αντιμετωπίζουν προβλήματα με τον ύπνο του παιδιού, είτε γιατί φοβάται πολύ και ξυπνάει, είτε γιατί δυσκολεύετε να ξυπνήσει το πρωί για το σχολείο, είτε γιατί δεν μπορεί να κοιμηθεί. Οι επιστήμονες χωρίζουν τις διαταραχές του ύπνου σε δύο κατηγορίες, στις διαταραχές που συνδέονται με την αφύπνιση και την εναλλαγή των σταδίων του ύπνου και ονομάζονται παραϋπνίες και στις διαταραχές που συνδέονται με την έναρξη του ύπνου και τη διατήρησή του και ονομάζονται αϋπνίες.


 

Στην πρώτη κατηγορία συμπεριλαμβάνονται οι εξής δυσκολίες:

  1. Φόβος στη διάρκεια της νύχτας, όπου το παιδί ξυπνάει τρομαγμένο και ιδρωμένο και στριφογυρίζει στο κρεβάτι, αναπνέει γρήγορα και κάποιες φορές φωνάζει. Αν βεβαιωθούμε ότι δεν υπάρχουν οργανικά αίτια, το αντιμετωπίζουμε καθησυχάζοντας το παιδί.
  2. Υπνοβασία, όπου το παιδί σηκώνετε και περπατάει στον ύπνο του. Kλειδώνουμε καλά το σπίτι για να μη βγει έξω και ξυπνάμε το παιδί όσο πιο ευγενικά μπορούμε, το καθησυχάζουμε και το κοιμίζουμε.
  3. Εφιάλτες. Κατά τις ηλικίες τριών με πέντε ετών, αναφέρεται ότι τα μισά παιδιά, βλέπουν εφιάλτες. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να ευθύνεται και κάποια φαρμακευτική αγωγή που λαμβάνει το παιδί.
  4. Νυχτερινή ενούρηση. Φροντίζουμε το παιδί να πηγαίνει τουαλέτα και να μην πίνει πολλά υγρά πριν κοιμηθεί. Αν συνεχιστεί πρέπει να συμβουλευτούμε τον παιδίατρο.

Στη δεύτερη κατηγορία παρατηρούμε τη δυσκολία έναρξης και διατήρησης ύπνου.

Οι αϋπνίες συνήθως σχετίζονται με τον τρόπο που αντιμετωπίζουν οι γονείς τον ύπνο του παιδιού από τη βρεφική ηλικία, όπου ξυπνάει συχνά για τροφή. Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να εφαρμόσουν ένα ευχάριστο τρόπο για να κοιμίζουν το παιδί , όπως ένα τραγούδι ή ένα παραμύθι ή χάδια και αγκαλιά.

Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά τον ύπνο του παιδιού μπορεί να σχετίζονται με προβλήματα υγείας, όπως το άσθμα, το ροχαλητό, οι αμυγδαλές και οι επιληπτικές κρίσεις ή με το περιβάλλον του παιδιού, όπως θόρυβοι, ίσως κάποια μετακόμιση, κάποια απώλεια και κάποια τρομακτική ιστορία.


 

Πρακτικές συμβουλές για γονείς

  • Σεβαστείτε, τις συνήθειες που έχουν αναπτύξει τα παιδιά στο ύπνο τους και μην τα αναγκάζετε ν’ αλλάζουν συχνά περιβάλλον.
  • Μην αφήνετε τα παιδιά να κοιμούνται στο κρεβάτι σας. Έτσι, και δε μεταφέρετε μικρόβια ο ένας στον άλλο κατά τη διάρκεια του ύπνου και βοηθάτε τα παιδιά σας να ανεξαρτητοποιηθούν και να βρουν τη δική τους ταυτότητα.
  • Μην αφήνετε τα παιδιά να κοιμούνται με ζωάκια πάνω στο κρεβάτι τους, μπορεί να μεταφέρουν μικρόβια.
  • Το γάλα πριν τον ύπνο, τα βοηθάει να έχουν καλύτερη ποιότητα στον ύπνο τους.
  • Διαμορφώστε το πρόγραμμα ύπνου του παιδιού. Να κοιμάται τέτοια ώρα, ώστε να κοιμηθεί τις απαραίτητες ώρες και να έχει χρόνο το πρωί για να προετοιμαστεί.
  • Αν το παιδί φοβάται, χρησιμοποιήστε ένα φωτάκι, ένα κουκλάκι ή μια κουβέρτα, ένα ρούχο με τη μυρωδιά της μαμάς.
  • Φροντίστε η θερμοκρασία του δωματίου να είναι ούτε πολύ ζεστή, ούτε πολύ κρύα.
  • Φροντίστε να μην υπάρχουν στο δωμάτιο έντονες μυρωδιές ή θόρυβοι

 

IN CATEFORY: BEST CHOICES , KID