Παιδικά συμπληρώματα διατροφής: Πως και πότε χορηγούνται

Τα παιδιά από τη βρεφική ηλικία έως και το τέλος της εφηβείας περνάνε από διάφορα στάδια ανάπτυξης, στη διάρκεια των οποίων ενδέχεται παράλληλα με τη διατροφή τους να χρειαστούν ορισμένα συμπληρώματα προκειμένου να μεγαλώσουν ομαλά χωρίς ελλείψεις μετάλλων, βιταμινών και ιχνοστοιχείων.


Πότε κρίνεται απαραίτητο ένα παιδί να λάβει συμπληρώματα;
Η χρήση των συμπληρωμάτων διατροφής συνίσταται στην αναπλήρωση πολύτιμων για τον οργανισμό στοιχείων που το παιδί δεν μπορεί να λάβει δια μέσου της διατροφής του. Οι κυριότεροι λόγοι που ένα παιδί χρειάζεται τη λήψη συμπληρωμάτων είναι καταρχάς αιτίες που αφορούν την υγεία. Η έντονη κόπωση, οι ζαλάδες, το τρέμουλο στα άκρα καθώς και η ανάρρωση από σοβαρές αρρώστιες ή έπειτα από κάποιο χειρουργείο αποτελούν μερικές από τις ενδείξεις που σηματοδοτούν την έλλειψη σημαντικών για την ανάπτυξη στοιχείων από τον παιδικό οργανισμό.
Από την άλλη μεριά η χρήση συμπληρωμάτων πολλές φορές αφορά τις γευστικές τάσεις του κάθε παιδιού. Για παράδειγμα όταν ένα παιδί αρνείται να φάει φρούτα και λαχανικά θα πρέπει μέσω των συμπληρωμάτων να πάρει τις απαραίτητες βιταμίνες. Αντίστοιχα όταν υπάρχει δυσανεξία στη λακτόζη είναι απαραίτητη η χορήγηση συμπληρωμάτων ασβεστίου που θα βοηθήσει το παιδί να χτίσει σωστά την οστική του μάζα και πυκνότητα.
Ωστόσο θα πρέπει να επισημάνουμε πως η χρήση των συμπληρωμάτων θα πρέπει να χορηγείται αποκλειστικά από τον παιδίατρο ή τον παθολόγο που παρακολουθεί το παιδί και πάντοτε αφότου έχουν γίνει οι απαραίτητες εξετάσεις αίματος, ώστε να γίνουν αντιληπτές τυχόν ελλείψεις, οι οποίες σε μικρά ποσοστά είναι δυνατόν να αναπληρώνονται με βελτίωση στη διατροφή του παιδιού. Ο ρόλος των γονέων είναι εξίσου σημαντικός καθώς θα πρέπει να παρακολουθούν τις διατροφικές τους συνήθειες και να φροντίζουν ώστε το παιδί να μη διατρέφεται με πρόχειρο φαγητό που βέβαια δεν περιέχει υψηλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνη η οποία είναι απαραίτητη για τον αναβολισμό ύλης που έχουν ανάγκη τα παιδιά.


Ποια είναι τα συχνότερα λάθη που κάνουμε με τα συμπληρώματα;
Το μεγαλύτερο λάθος που γίνεται σε συχνότερη βάση είναι ότι πολλοί γονείς δίνουν αυθαίρετα στο παιδί συμπληρώματα χωρίς τη σύμφωνη γνώμη ειδικού, γεγονός που κρύβει πολλούς κινδύνους, ιδιαίτερα όταν δεν υπάρχει πλήρης γνώση του προϊόντος που χορηγείται στο παιδί. Για παράδειγμα, για τη μείωση λίπους υπάρχουν θερμογενετικά συμπληρώματα που είναι πολύ επικίνδυνα για την υγεία, ενώ η πολύ υψηλή πρόσληψη πολυβιταμινών και πρωτεϊνών πιθανώς να επιβαρύνει τη λειτουργία του συκωτιού και των νεφρών αντίστοιχα.
Το κλειδί για την υγεία βρίσκεται πάντοτε στη σωστή διατροφή η οποία όταν γίνεται τρόπος ζωής καθιστά περιττή τη χρήση συμπληρωμάτων. Ένα παιδί λοιπόν μπορεί να αποφύγει τα συμπληρώματα όταν διατρέφεται με κοτόπουλο, αυγά, χαμηλού λίπους γαλακτοκομικά, πιο αραιά κόκκινο κρέας και βέβαια απαραίτητο στοιχείο είναι τα Ω-3 λιπαρά οξέα που βρίσκονται στους ξηρούς καρπούς, ορισμένα λιπαρά ψάρια (σολομός, σαρδέλα κλπ.) καθώς και σε μερικά λαχανικά και φρούτα πχ.το αβοκάντο.


5 κορυφαίες βιταμίνες και μέταλλα για παιδιά


▶ Η βιταμίνη Α ενισχύει την φυσιολογική ανάπτυξη, την ανάπλαση και αποκατάσταση του δέρματος και των οστών. Θα τη βρείτε στο γάλα, το τυρί, τα αυγά και τα χρωματιστά λαχανικά όπως καρότα, φασόλια και κολοκυθάκια.
▶ Η οικογένεια της βιταμίνης Β ενισχύει τον μεταβολισμό, την παραγωγή ενέργειας και ενισχύει το κυκλοφορικό και νευρικό σύστημα. Καλές πηγές είναι το κρέας, το κοτόπουλο, το ψάρι, οι ξηροί καρποί, τα αυγά, το γάλα, το τυρί και τα φασόλια.
▶ Η βιταμίνη C προωθεί την υγεία των μυών, του συνδετικού ιστού και του δέρματος και περιέχεται στα εσπεριδοειδή, τα ακτινίδια, τις ντομάτες και τα πράσινα λαχανικά.
▶ Το ασβέστιο βοηθά στην οικοδόμηση γερών οστών παράλληλα με την ανάπτυξη του παιδιού. Ασβέστιο θα βρείτε σε γάλα, γιαούρτι, τυρί καθώς και σε ξηρούς καρπούς.
▶ Ο σίδηρος χτίζει τους μύες και είναι απαραίτητος για την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων. Κυριότερες πηγές είναι το βοδινό και άλλα κόκκινα κρέατα, η γαλοπούλα, το χοιρινό κρέας, τα αυγά, το σπανάκι, τα φασόλια και τα δαμάσκηνα.


*Γιώργος Μουλίνος MS. PhD φυσιολογίας της άσκησης & της διατροφής, Καθηγητής φυσικής αγωγής Φυσιοθεραπευτής Ms Αθλητιατρικής
Υποψήφ. Dr. Αθλητιατρικής,

www.moulinos-g.gr
Ηλία Ηλιού 84, Ν. Κόσμος
Τ: 210 9022046, F: 210 9025464
moulinos@otenet.gr


moulinos_photos


sasas

IN CATEFORY: HEALTH , KID