Το αλάτι και η θέση του στη διατροφή μας!

Η  Κλινική ∆ιαιτολόγος-∆ιατροφολόγος Θέκλα Γκιώνη µας εξηγεί τα υπέρ και τα κατά του αλατιού!

Το αλάτι, ως ο «βασιλιάς της γεύσης» στην κουζίνα, έχει και θα έχει πάντα ρόλο στη διατροφή µας. Ακόµη και στη µεταξύ µας επικοινωνία το χρησιµοποιούµε µέσα σε φράσεις, όπως «φάγαµε µαζί ψωµί κι αλάτι» ή «ό,τι είπαµε νερό κι αλάτι». Ωστόσο, καλό είναι να έχουµε γνώση των αρνητικών συνεπειών της υπερκατανάλωσής του και να αναγνωρίζουµε σε ποια τρόφιµα και σε τι ποσότητα υπάρχει, µε στόχο την έµµετρη κατανάλωσή του.

Τα θετικά και τα αρνητικά

Το αλάτι έχει θετικά όπως:

  • Είναι βασικός ηλεκτρολύτης και συµµετέχει στην ισορροπία των ηλεκτρολυτών του οργανισµού.
  • Είναι υπεύθυνο για τη ρύθµιση της ισορροπίας των υγρών και του pH του οργανισµού µας.
  • ∆ιευκολύνει τη µεταφορά θρεπτικών ουσιών στο εσωτερικό των κυττάρων µας.

Από την άλλη, η υπερκατανάλωση αλατιού µπορεί να προκαλέσει:

  • Σοβαρά προβλήµατα υγείας όπως υπέρταση, καρδιαγγειακές παθήσεις, στεφανιαία νόσο και καρκίνο του στοµάχου.
  • Κατακράτηση υγρών. Τα νεφρά, µε στόχο να διαλύσουν το νάτριο που έχουν κρατήσει, κατακρατούν αρκετό νερό, γεγονός που δηµιουργεί φουσκώµατα και πρηξίµατα.
  • Οστεοπόρωση, καθώς η υψηλή δόση νατρίου εµποδίζει το ασβέστιο και τα µεταλλικά στοιχεία να απορροφηθούν από τον οργανισµό.
  • Εµφάνιση παιδικής παχυσαρκίας, καθώς έρευνες δείχνουν πως τα παιδιά που καταναλώνουν περισσότερο αλάτι συχνά πίνουν περισσότερα αναψυκτικά, καταναλώνουν πολλές θερµίδες και εµφανίζουν υψηλή αρτηριακή πίεση.

Πού βρίσκεται;
Το 75% της πρόσληψης αλατιού προέρχεται από επεξεργασµένα τρόφιµα, το 15% από φυσικά µη επεξεργασµένα τρόφιµα και το 10% από την προσθήκη στο πιάτο µας. Τροφές υψηλές σε νάτριο είναι τα δηµητριακά εµπορίου, τα αλλαντικά, τα έτοιµα συσκευασµένα γεύµατα, οι κονσέρβες, οι έτοιµες σάλτσες, τα συσκευασµένα σνακς (πατατάκια, αλατισµένοι ξηροί καρποί, κράκερς κ.λπ.) και οι έτοιµοι κύβοι ζωµών µαγειρικής. Όλα τα συσκευασµένα τρόφιµα αναγράφουν στη διατροφική τους ετικέτα την περιεκτικότητά τους σε αλάτι και καλό είναι να τη διαβάζουµε.

Πόσο αλάτι;
Ο Παγκόσµιος Οργανισµός Υγείας (WHO) συστήνει λιγότερο από 5 γρ. (1 κουταλάκι του γλυκού) αλατιού ηµερησίως για τους ενήλικες. Επίσης, συστήνεται:

  • Η κατανάλωση φρέσκων και ακατέργαστων τροφίµων.
  • Η ανάγνωση των διατροφικών ετικετών στα τρόφιµα.
  • Η προτίµηση συσκευασµένων ή κατεψυγµένων τροφίµων που δεν περιέχουν πρόσθετο αλάτι.
  • Η αντικατάσταση του αλατιού στις συνταγές µε αρωµατικά βότανα και µπαχαρικά.
  • Η µη προσθήκη αλατιού στο πιάτο.

Το γνωµικό «παν µέτρον άριστον» ταιριάζει και στην κατανάλωση του αλατιού. Έτσι, θα απολαµβάνουµε τη γεύση και τα οφέλη του χωρίς τις αρνητικές επιδράσεις του στην υγεία µας.

My NutriPlan: Γεωργίου Γεννηµατά 24, Γλυφάδα, Τηλ.: 210 9626357, 6989681327, www.mynutriplan.grE-mail: t.gkioni@mynutriplan.gr, FB: My NutriPlan. Γκιώνη Θέκλα. Κλινική ∆ιαιτολόγος-∆ιατροφολόγος, MSc, RD

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here