Η λευκή «διαμάχη»: Τι τρέχει με το γάλα;

Άλλοι το µισούν και άλλοι το λατρεύουν. Το σίγουρο είναι ότι γίνεται πολύς ντόρος γύρω από αυτό και το ακόµη πιο σίγουρο είναι πως το γάλα έχει ταυτιστεί µε κάθε µας παιδική ανάµνηση!

Από τη Μαρκέλλα Ρεπανέλη

Το γάλα έχει βρεθεί πολλές φορές στο επίκεντρο κατηγοριών και αµφισβητήσεων για το αν κάνει καλό ή κακό στην υγεία µας. Και όταν λέµε «γάλα», τουλάχιστον για τις δυτικές κοινωνίες, εννοούµε κατά κύριο λόγο το αγελαδινό. Το λεγόµενο “anti-milk” κίνηµα, ειδικά στην Αµερική, έχει δώσει τροφή για να γραφτούν ατελείωτα άρθρα. Θα προσπαθήσουµε, λοιπόν, να δώσουµε µια αδρή εικόνα των σηµείων τριβής πάνω στο θέµα «γάλα».

Το γάλα καίει το λίπος;

Ένα πεδίο διαµάχης είναι αν το γάλα είναι ωφέλιµο για το βάρος µας ή όχι. Κλασικά, οι απόψεις διίστανται. Όµως πρόσφατα, µια έρευνα του Πανεπιστηµίου του Τενεσί που έτρεξε για έξι µήνες απέδειξε ότι υπέρβαρα άτοµα που έτρωγαν τρεις µερίδες ενισχυµένων µε ασβέστιο γαλακτοκοµικών έχασαν περισσότερο κοιλιακό λίπος από εκείνους που έτρωγαν µία µερίδα. Στο ερώτηµα εάν το γάλα «χτίζει» µύες η απάντηση είναι «ναι».

Διότι µε 80% καζεΐνη (την πιο γνωστή πρωτεΐνη του γάλακτος) θεωρείται µία από τις καλύτερες τροφές για να κάνει κάποιος µύες. Το «κλειδί» είναι ότι το γάλα περιέχει υψηλής ποιότητας πρωτεΐνες που µετατρέπονται πολύ γρήγορα µέσα στον οργανισµό σε αµινοξέα και περνούν στην κυκλοφορία του αίµατος. Άρα το γάλα είναι ιδανικό τρόφιµο µετά την άσκηση.

Ορµόνες και γάλα

Από τις πολύ µεγάλες διαµάχες που ξέσπασαν µε αφορµή το γάλα είναι ότι περιέχει υψηλό ποσοστό «επικίνδυνων» ορµονών, οι οποίες χορηγούνται στις αγελάδες και µετά περνούν και στο γάλα.

lifemagazinegr_gala_ormones_2

Και εξηγούµε: Το 1993 η Αµερικανική Υπηρεσία Τροφίµων (FDA) ενέκρινε τη χρήση της αυξητικής ορµόνης rBGH στα µοσχάρια ώστε να αυξηθεί η παραγωγή γάλακτος και να πέσει το τελικό κόστος του προϊόντος. Μια παρενέργεια αυτής της ορµόνης είναι ότι βοηθά στη δηµιουργία µίας άλλης ορµόνης που σχετίζεται µε τον καρκίνο, της IGF. Το πρόβληµα είναι ότι οι ενάντιοι του γάλακτος έµειναν σε αυτό και παρέλειψαν να εξηγήσουν στο κοινό ότι το πεπτικό µας σύστηµα καταστρέφει την IGF πριν δράσει, σε αντίθεση µε τα τυπικά στεροειδή που παίρνουν π.χ. οι αθλητές από το στόµα.

lifemagazinegr_gala_ormones

Με άλλα λόγια για να προκαλέσει καρκίνο η rBGH και η IGF πρέπει να µας κάνουν απευθείας ενέσεις, παρακάµπτοντας το πεπτικό µας! Άρα το µόνο πρόβληµα είναι το ηθικό, δηλαδή αν συµφωνούµε να γίνονται ενέσεις µε αυξητικές ορµόνες στις αγελάδες.

Οργανικό ή κανονικό;

Αυτό το debate είναι παρόµοιο µε κάθε debate µεταξύ οργανικών και κανονικών τροφίµων. Οι µισές οργανώσεις και οργανισµοί ισχυρίζονται ότι το οργανικό γάλα έχει 50% υψηλότερη περιεκτικότητα σε βιταµίνη Ε, περισσότερα αντιοξειδωτικά και βήτα-καροτίνη από το κανονικό γάλα. Από την άλλη, οι αγελαδοτρόφοι ισχυρίζονται ότι το κανονικό γάλα έχει την ίδια περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά διότι υπάρχουν συγκεκριµένες κρατικές οδηγίες που ορίζουν και εξασφαλίζουν ότι το κανονικό γάλα είναι εξίσου αγνό, ασφαλές και θρεπτικό, όπως το οργανικό.

lifemagazinegr_organic_milk

Πλήρες ή αποβουτυρωµένο;

Και αυτή η διαµάχη εξαρτάται εν πολλοίς από το ποια µελέτη δηµοσιεύεται κάθε φορά. Κάποιες µελέτες υποστηρίζουν ότι τα ολόπαχα γαλακτοκοµικά προστατεύουν πιο αποτελεσµατικά την υγεία, ειδικά ενάντια στο διαβήτη. Κάποιες άλλες έρευνες, όµως, υποστηρίζουν ότι ειδικά τα ηλικιωµένα άτοµα πρέπει να πίνουν γάλα χαµηλών λιπαρών, διότι αυτό ωφελεί την υγεία της καρδιάς.

Αν κάνετε δίαιτα, τα αποβουτυρωµένα γαλακτοκοµικά θα σας γλιτώσουν µερικές θερµίδες. Αν από την άλλη θέλετε να αυξήσετε τη µυϊκή σας µάζα, δεν τίθεται θέµα: µόνο το πλήρες γάλα παρέχει τις πρωτεΐνες εκείνες που χρειάζεται το σώµα σας. Το περιοδικό Time, σε άρθρο του το 2016, ανέφερε ότι πλέον η υπόθεση «αποβουτυρωµένο ή πλήρες» οδηγείται στην επιλογή του γάλακτος µε όλα του τα λιπαρά καθώς έχει αποδειχτεί από τις περισσότερες έρευνες ότι ακόµα και στη δίαιτα καταναλώνοντας αποβουτυρωµένο γάλα δεν κερδίζουµε κάτι, αφού τελικά καταλήγουµε να φάµε από αλλού τις θερµίδες, διότι το πλήρες γάλα θα µας παρείχε καλύτερη αίσθηση κορεσµού.

Κατσικίσιο ή αγελαδινό;

Άλλο ένα τεράστιο πεδίο διαµάχης προέκυψε όταν κάποιοι έσπευσαν να πουν ότι η απάντηση στην αλλεργία στο γάλα είναι το κατσικίσιο! Μα είναι και αυτό… γάλα! Το γεγονός ότι η µορφή των πρωτεϊνών στο κατσικίσιο είναι τέτοια που να είναι πιο εύπεπτο δε σηµαίνει ότι ένας αλλεργικός µπορεί να το καταναλώσει.

Αναφορικά µε τα συστατικά του κατσικίσιου έναντι του αγελαδινού γάλακτος, το κατσικίσιο έχει υψηλότερη περιεκτικότητα σε ασβέστιο (325 milligrams ανά ποτήρι έναντι 290 του αγελαδινού), περισσότερη πρωτεΐνη και λίπος. Επίσης περιέχει περισσότερο µαγνήσιο, ποτάσιο, νιασίνη και βιταµίνη Α και C αλλά χαµηλότερο ποσοστό B2, B12, φολικού οξέως και σεληνίου. Με άλλα λόγια, το αγελαδινό και το κατσικίσιο είναι ισοδύναµα γάλατα. Απλώς το κατσικίσιο έχει ένα προβάδισµα διότι είναι πιο κατάλληλο για όσους έχουν θέµατα δυσπεψίας.

Και το συµπέρασµα!

Το γάλα είναι… φανταστικό! Έχει σηµαντική διατροφική αξία στη ζωή µας και στο πλαίσιο µιας ισορροπηµένης διατροφής, αλλά δεν είναι… πανάκεια! Με άλλα λόγια, µπορεί κάποιος να ζήσει και χωρίς αυτό.

Αν δεν σας αρέσει το γάλα, αλλά τρώτε µια επαρκή ποσότητα άλλων γαλακτοκοµικών, όπως τυρί και γιαούρτι, τότε δεν έχετε να φοβάστε τίποτα. Το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά. Όσο για τους vegetarians ή vegans υπάρχουν πολλές άλλες πηγές για να πάρουν το απαιτούµενο ασβέστιο, όπως είναι για παράδειγµα το µπρόκολο αλλά και τα συµπληρώµατα ασβεστίου και βιταµίνης D, από την οποία παρουσιάζουµε έλλειψη σαν λαός τα τελευταία χρόνια και σίγουρα δεν ευθύνεται το γάλα. Η πιο σωστή συµβουλή είναι-ίσως-να διατηρούµε το µέτρο σε καθετί που καταναλώνουµε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here