Μαγνήσιο: Ένα σπουδαίο μέταλλο

Αποτελεί το τέταρτο σπουδαιότερο µεταλλικό στοιχείο στο ανθρώπινο σώµα µετά το νάτριο, το κάλιο και το ασβέστιο. Το 60% του µαγνησίου βρίσκεται στον σκελετό, το 39% στους ιστούς και τα όργανα και µόνο το 1% κυκλοφορεί στο αίµα.  

Είναι ζωτικής σηµασίας για την εύρυθµη λειτουργία του οργανισµού µας, αφού συµµετέχει σε πάνω από 300 βιοχηµικές αντιδράσεις και επιδρά στη λειτουργία των µυών, των νεύρων, της καρδιάς, των οστών, του ανοσοποιητικού συστήµατος, του µεταβολισµού του σακχάρου, της ρύθµισης της πίεσης, της πρωτεϊνοσύνθεσης και πολλών άλλων λειτουργιών του οργανισµού µας. Ο κυριότερος ρόλος που επιτελεί βέβαια, δεν είναι άλλος από την αφοµοίωση του ασβεστίου από τον οργανισµό, καθώς και η αύξηση της µεµβρανικής αγωγιµότητας ιστών, µε σηµαντικότερο όλων αυτού της καρδιάς, οπότε είναι κρίσιµης σηµασίας για την οµαλή καρδιακή λειτουργία. 

Ποια πρέπει να είναι η ηµερήσια πρόσληψη;
H ηµερήσια πρόσληψη του µαγνησίου ορίζεται στα 300mg την ηµέρα. Το λαµβάνουµε καθηµερινά από τις τροφές που καταναλώνουµε και αποβάλλεται από τα νεφρά µας µε τη βοήθεια της αλδοστερόνης µια ουσία η οποία εκκρίνεται από τα επινεφρίδιά µας. Τροφές πλούσιες σε µαγνήσιο είναι το βοδινό κρέας, το συκώτι, τα αυγά, τα µύδια, οι γαρίδες, τα καλαµάρια, το καστανό ρύζι, το φρέσκο σύκο, η µπανάνα και τα δηµητριακά ολικής αλέσεως.

Γιατί το µαγνήσιο είναι τόσο σηµαντικό για τη λειτουργία του οργανισµού µας;
H απάντηση είναι ότι το µαγνήσιο επιτελεί πολλαπλούς ρόλους αφού δρα σαν αντιφλεγµονώδες, σαν αγχολυτικό, σαν αντιαλλεργικό, είναι ρυθµιστής της πίεσης, της οστεοποίησης, του γλυκιδικού και λιπιδικού µεταβολισµού των µυικών, των καρδιακών και των νευρικών ιστών. Η έλλειψη του λοιπόν, έχει σοβαρές επιπτώσεις στον οργανισµό µας µε συχνότερη όλων τις κράµπες των κάτω άκρων, την εξασθένηση της µνήµης, την αδυναµία, την κόπωση, τη µείωση της όρεξης, τις ηµικρανίες, την οστεοπόρωση, τις καρδιακές αρρυθµίες, τις µαθησιακές δυσκολίες, καθώς και την επιδείνωση του άσθµατος. Αντιθέτως, η αύξηση αυτού, η οποία είναι πολύ σπανιότερη, εκδηλώνεται µε διαρροϊκές κενώσεις, σύγχυση, υπόταση, καθώς και διαταραχές του καρδιακού ρυθµού.

Πώς γίνεται η µέτρηση του µαγνησίου;
Η µέτρηση του µαγνησίου εκτελείται µε µια απλή αιµοληψία τις πρωινές ώρες. Ο ασθενής επιβάλλεται να είναι νηστικός για διάστηµα οκτώ ωρών τουλάχιστον και καλό θα ήταν να ενηµερώσει το γιατρό του αν κάνει χρήση κάποιου συµπληρώµατος διατροφής το οποίο να περιέχει µαγνήσιο. Ιδιαίτερη αξία έχει η µέτρηση του µαγνησίου σε κάποιες κατηγορίες ασθενών, όπως οι διαβητικοί, οι καρκινοπαθείς, οι αλκοολικοί, οι ασθενείς που πάσχουν από στεφανιαία νόσο, παγκρεατίτιδα, κίρρωση του ήπατος, νεφρική ανεπάρκεια, καθώς και οι ασθενείς που λαµβάνουν διουρητικά φάρµακα για µεγάλο χρονικό διάστηµα ή έχουν ιστορικό καρδιακού bypass. Τέλος, επιθυµητή θα ήταν και η µέτρηση του µαγνησίου σε άτοµα που ακολουθούν ειδικά διατροφικά προγράµµατα για απώλεια βάρους, άτοµα που βρίσκονται σε κατάσταση stress για µεγάλο χρονικό διάστηµα, καθώς και άτοµα τα οποία γυµνάζονται µε αερόβια άσκηση εντατικά.

*Πεπόνη Χριστίνα Μ., Βιοπαθολόγος – Μικροβιολόγος
Λυσικράτους 26, Άλιµος, Τ: 210 9841119, 693 6973178, FB: Μικροβιολογικό Εργαστήριο Χριστίνα Πεπόνη, Άλιµος, Αθήνα

 

 

 

Διαβάστε επίσης:

Το αλάτι και η θέση του στη διατροφή μας!

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here